Klimavennlig og sirkulærøkonomisk optimalisering av motorøkonomi

Hva skal til for at du skal få skal få flest mulig motortimer av en marine dieselmotor til lavest mulig pris og med minst mulig utslipp av klimagasser? Anlegg og Marine Service har vært i bransjen i nær 30 år og kan hjelpe deg med dette. Som spesialister på dieselmotorer er vi kompetente og villige til å gi våre nåværende og fremtidige kunder råd, slik at de er best mulig i stand til å treffe den beslutningen som er riktig for dem.

Det har vært en tendens i senere år, muligens forsterket av økonomiske vanskelige tider under Corona pandemien, at redere/eiere har skjøvet vedlikeholdsintervall utover motorfabrikantenes anbefalinger. På kort sikt kan dette virke økonomisk fornuftig fra eiers side, men på lengre sikt kan dette straffe seg.

Motorprodusenter beregner vedlikeholdsintervaller blant annet for å redusere risiko for skade på motoren, optimalisere levetid, opprettholde effekt og holde forbruk av drivstoff så lavt som mulig. En av våre kunder foretok nylig en sammenligningstest av to identiske motorer, hvor den ene var nyoverhalt. Ved bruk av nøyaktige flowmetre kunne de se at den nyoverhalte motoren brukte ca. 15% mindre diesel enn den som ikke var overhalt [1]. Det betyr også 15% mindre utslipp av klimagasser.

En Caterpillar 3512 motor yter 1470kW ved 60% belastning. Ved slik drift bruker en ny motor ca. 180 liter diesel i timen [2]. Gitt at en motor med mange motortimer bruker 15% mer diesel og at en overhaling kan ta forbruket ned til det samme som en ny, vil den bruke 27 liter mindre per time. Dersom den driftes 4500 timer i året, blir forbruket redusert med 121,5 kubikk diesel. Forbrenning av en kubikk diesel gir et CO2 utslipp på ca. 2680 kg [3] og et NOx-utslipp på ca. 3 kg [4]. En reduksjon på 15% vil dermed gi et redusert utslipp på ca. 326 tonn CO2 og 365 kg NOx i løpet av et år. I tillegg kommer reduserte drivstoffutgifter på 1 215 000 kroner, gitt en dieselpris på 10 000,-/kubikk.
Nyoverhalte motorer reduserer med andre ord betydelige kostnader, både med redusert drivstofforbruk og avgifter knyttet til utslipp av klimagasser.


Det grunnleggende prinsippet for sirkulærøkonomi er at de ressursene som er tatt i bruk skal vare lengst mulig. Ved å overholde vedlikeholdsintervaller bidrar man også til å opprettholde motorens levetid. I AMS overhaler vi og gjenbruker motordeler der hvor det er mulig. Dette er ofte en billigere løsning for kunden enn å kjøpe nye deler. Det bidrar også til reduserte utslipp av klimagasser da det medfører redusert behov for å produsere nye deler. Produksjon av ett kilo stål i Kina medfører et utslipp av CO2 på ca 2 kilo [5]. Transport av dette fra Kina til USA på båt bidrar med ytterligere 0,25kg [6] CO2. Deretter kommer energiforbruk til støpning og maskinering for å produsere motordelen. Dette antas å bidra med ytterligere 1 kilo CO2. Til slutt kommer transporten fra USA til Norge, som også legger til utslipp i regnskapet. Som beskrevet er det grunnlag for å tro at å utvinne stål, frakte og produsere ett kilo av en motordel kan medføre et CO2 utslipp på 3,25 kilo eller mer.

En motordel AMS ofte overhaler og gjenbruker er topper. En topp til en Caterpillar 3512 veier 51 kilo. På en 12 sylindret motor reduserer man CO2 utslipp med omtrentlig to tonn [7] ved å gjenbruke vs. å kjøpe nye topper. I tillegg er det som regel betraktelig rimeligere for kunden.

AMS har, som ett av få selskaper i Norge, en motorbrems hvor vi kan sette opp og testkjøre motorer før de overleveres til kunde. Der kan vi kontrollere og verifisere at motoren fungerer som den skal og at den leverer riktig effekt. Om ønskelig kan vi få målt drivstofforbruk og utslipp av klimagasser. Dette bidrar til ekstra trygghet for kunden.

Ønsker man god motorøkonomi og bidra til reduserte utslipp bør man opprettholde motorprodusentenes anbefalte vedlikeholdsintervaller og gjenbruke overhalte deler så mye som mulig. Det er sammenfallende med AMS’ kjernekompetanse. Dette gjør vi for våre kunder – hver dag.




[1] Det er flere forhold som over tid kan påvirke dieselforbruk. Ved en overhaling kan dette utbedres.

[2] Innhentet fra Caterpillar håndbok «Marine Power Solutions»

[3] Innhentet fra Chat GPT via spørsmålet: Hvor mye CO2 slippes ut ved forbrenning av 1000 liter diesel?

[4] Innhentet fra Chat GPT via spørsmålet: Hvor mye NOx slippes ut ved forbrenning av 1000 liter diesel?

[5] Innhentet fra Chat GPT via spørsmålet: Hva er CO2 fotavtrykk på 1 kg stål?

[6] Innhentet fra Chat GPT via spørsmålet: Hvor mye CO2 utslipp er det av å frakte ett tonn stål med båt fra Kina til USA?

[7] 3,25kg CO2 pr kilo motordel (3,25x51x12)

Gasta Design

Vi skaper lønnsame nettsider basert på Squarespace, og utviklar gjerne din visuelle identitet eller hjelper deg med digital markedsføring.

Forrige
Forrige

Linn Cecilie Moholt nytt styremedlem i AMS

Neste
Neste

Lærebedriften AMS