Klimavennlig og sirkulærøkonomisk optimalisering av motorøkonomi
Hva skal til for at du skal få skal få flest mulig motortimer av en marine dieselmotor til lavest mulig pris og med minst mulig utslipp av klimagasser? Anlegg og Marine Service har vært i bransjen i nær 30 år og kan hjelpe deg med dette. Som spesialister på dieselmotorer er vi kompetente og villige til å gi våre nåværende og fremtidige kunder råd, slik at de er best mulig i stand til å treffe den beslutningen som er riktig for dem.
Det har vært en tendens i senere år, muligens forsterket av økonomiske vanskelige tider under Corona pandemien, at redere/eiere har skjøvet vedlikeholdsintervall utover motorfabrikantenes anbefalinger. På kort sikt kan dette virke økonomisk fornuftig fra eiers side, men på lengre sikt kan dette straffe seg.
Motorprodusenter beregner vedlikeholdsintervaller blant annet for å redusere risiko for skade på motoren, optimalisere levetid, opprettholde effekt og holde forbruk av drivstoff så lavt som mulig. En av våre kunder foretok nylig en sammenligningstest av to identiske motorer, hvor den ene var nyoverhalt. Ved bruk av nøyaktige flowmetre kunne de se at den nyoverhalte motoren brukte ca. 15% mindre diesel enn den som ikke var overhalt [1]. Det betyr også 15% mindre utslipp av klimagasser.
Det grunnleggende prinsippet for sirkulærøkonomi er at de ressursene som er tatt i bruk skal vare lengst mulig. Ved å overholde vedlikeholdsintervaller bidrar man også til å opprettholde motorens levetid. I AMS overhaler vi og gjenbruker motordeler der hvor det er mulig. Dette er ofte en billigere løsning for kunden enn å kjøpe nye deler. Det bidrar også til reduserte utslipp av klimagasser da det medfører redusert behov for å produsere nye deler. Produksjon av ett kilo stål i Kina medfører et utslipp av CO2 på ca 2 kilo [5]. Transport av dette fra Kina til USA på båt bidrar med ytterligere 0,25kg [6] CO2. Deretter kommer energiforbruk til støpning og maskinering for å produsere motordelen. Dette antas å bidra med ytterligere 1 kilo CO2. Til slutt kommer transporten fra USA til Norge, som også legger til utslipp i regnskapet. Som beskrevet er det grunnlag for å tro at å utvinne stål, frakte og produsere ett kilo av en motordel kan medføre et CO2 utslipp på 3,25 kilo eller mer.
AMS har, som ett av få selskaper i Norge, en motorbrems hvor vi kan sette opp og testkjøre motorer før de overleveres til kunde. Der kan vi kontrollere og verifisere at motoren fungerer som den skal og at den leverer riktig effekt. Om ønskelig kan vi få målt drivstofforbruk og utslipp av klimagasser. Dette bidrar til ekstra trygghet for kunden.
Ønsker man god motorøkonomi og bidra til reduserte utslipp bør man opprettholde motorprodusentenes anbefalte vedlikeholdsintervaller og gjenbruke overhalte deler så mye som mulig. Det er sammenfallende med AMS’ kjernekompetanse. Dette gjør vi for våre kunder – hver dag.
[1] Det er flere forhold som over tid kan påvirke dieselforbruk. Ved en overhaling kan dette utbedres.
[2] Innhentet fra Caterpillar håndbok «Marine Power Solutions»
[3] Innhentet fra Chat GPT via spørsmålet: Hvor mye CO2 slippes ut ved forbrenning av 1000 liter diesel?
[4] Innhentet fra Chat GPT via spørsmålet: Hvor mye NOx slippes ut ved forbrenning av 1000 liter diesel?
[5] Innhentet fra Chat GPT via spørsmålet: Hva er CO2 fotavtrykk på 1 kg stål?
[6] Innhentet fra Chat GPT via spørsmålet: Hvor mye CO2 utslipp er det av å frakte ett tonn stål med båt fra Kina til USA?
[7] 3,25kg CO2 pr kilo motordel (3,25x51x12)